020560056 ring fackets hjälptelefon

Facket i skolan

Arbetsmarknad Det är viktigt med kunskap om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Det är extra viktigt för den som är ung och ny på jobbet. LO informerar i skolorna om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Ska vi komma till din skola?

Ungdomar
Foto: Lars Forsstedt

Så funkar det på jobbet

Genom LOs elevinformation vill vi hjälpa till att stärka elevernas kunskaper om jobbet och arbetsmarknaden. Vi erbjuder tre klassrumspresentationer, en för varje årskurs. Varje presentation tar cirka 40 minuter och utförs av en kunnig och engagerad skolinformatör.

Presentationerna är anpassade till och erbjuds elever på gymnasieskolans högskoleförberedande program, SFI och Komvux. Materialet baserar sig på LOs erfarenheter från mer än tio år med facklig hjälptelefon samt ett fyrtioårigt informationssamarbete i den svenska skolan.

Vad vinner eleverna?

Den svenska arbetsmarknaden skiftar snabbt. Allt fler byter jobb allt oftare samtidigt som många ungdomar byter bransch ett flertal gånger i livet. För att hävda sig på en ombytlig arbetsmarknad så krävs kunskaper om villkoren för dagens arbetstagare och vad de kan vänta sig i framtiden. Vilka regler och lagar styr vad arbetsgivaren kan kräva och vilka rättigheter och skyldigheter har du som arbetstagare? LOs elevinformation syftar till att öka kunskaperna om arbetslivet för de elever som ska sommarjobba eller ta steget ut i yrkeslivet.

Vad vinner skolan?

Skolan viktigaste uppgift är att förmedla kunskaper till eleverna och göra dom väl rustade inför ett innehållsrikt och ombytligt liv. Att kostnadsfritt boka en klassrumspresentaion med någon av LOs skolinformatörer innebär en möjlighet att erbjuda eleverna aktuell information om vad de behöver veta innan de tar steget ut på arbetsmarknaden. Skolinformatörerna ger också lärarna en inblick i vilka frågor som är viktigast att uppmärksamma på dagens arbetsmarknad. Elevinformationen tar cirka 40 minuter och erfarenheten visar att presentationen ökar elevernas intresse för frågor kopplade till arbetslivet.

Elevpresentationer för vem?

LO erbjuder skräddarsydda utbildningar för elever i årskurs 1,2 och 3 på gymnasiets högskoleförberedande program samt SFI och Komvux. För elever på yrkesprogramen erbjuder respektive fackförbund motsvarande elevinformation. Om du är osäker på vilket fackförbund som företräder medlemmar inom respektive yrkesprograms område så är du varmt välkommen att kontakta oss på LO via fackets hjälptelefon 020-56 00 56.

Vad erbjuds eleverna i respektive årskurs?

Årskurs 1 Värt att veta inför elevernas extrajobb eller sommarjobb. Vi tar bland annat upp var man får jobba, med vad man får jobba och vid vilken ålder, vikten av ett anställningsbevis och av att man är rätt försäkrad. Vi pratar också om faran med att jobba svart.

Årskurs 2 Här pratar vi om arbetslivets villkor och vad det innebär för den som är anställd. Vi tar bland annat upp att det inte finns någon lagstadgad lägsta lön i Sverige och berättar om avd ett kollektivavtal är. Vi diskuterar också vad som gäller kring raster och pauser, försäkringar, provjobb och arbetsintyg.

Årskurs 3 Förbered dina elever för arbetslivet. Här diskuterar vi det som är viktigast att känna till om lön, försäkringar, anställningsformer, risker med att jobba svart och vilken skillnad kollektivavtalet gör. Vi pratar om diskriminering, a-kassan, provjobb och hur man står upp för sin rätt.