Vi värnar välfärden!

Välfärd Uttalande antaget av Företrädare för Fackförbundsavdelningar inom LO-distriktet Örebro och Värmland

Vi värnar välfärden!

Under lång tid har förhandlingar pågått för att höja lönerna för några av våra välfärdshjältar, Undersköterskorna. När det gäller kommuner och landsting innebar det att det gjordes extra påslag för just undersköterskor eftersom man var överens om att det var en prioriterad grupp som bestod av först och främst kvinnor som fått stå tillbaka tidigare år.

Nu är det aktuellt att göra upp med Vårdföretagarna, en arbetsgivarorganisation som samlar privata företag på vårdsidan. Många av dem kända för att göra mångmiljardvinster i välfärden. Något som stora delar av svenska folket vänder sig emot.

Men nu när det är dags att dela vinsterna med sina anställda har visst pengarna tagit slut. De vägrar göra just denna särskilda satsning på undersköterskor utan att i så fall utarma löneökningar för andra kategorier och/eller försämra befintliga avtal.

Men nu anser Kommunal att de nått vägs ände med förhandlingar i samförstånd. De har tagit fram det enda vapen arbetstagarna har vid sådana situationer. De har varslat om strejk och nyanställningsblockad från den 13 december.

Vi anser att välfärdstjänster är avgörande för ett civiliserat samhälle som vårt och att välfärdshjältarna skall värdesättas därefter.

Vi vill markera vårt missnöje med Vårdföretagarnas inställning och visa vårt stöd för Undersköterskorna och deras fackliga organisation Kommunal.

Välfärden klarar sig utan välfärdsjättarna i Vårdföretagarna.
Men inte utan välfärdshjältarna!

Vi stödjer dem i deras kamp – Gör det du också!

Ann Katrin Eneblom, Fastighets Region Tvärs, Leopoldo Merino, GS 10 Mälardalen, Dzeraldina Eriksson, Handels 17 Värmland, Mats Lundberg, IF Metall 14 Värmland,
Stefan Johansson, IF Metall 18 Örebro län, Stefan Hwen, Målarna 6 Svealand, Anders Ågren Pappers 92, Säffle, Kristin Wärn, SEKO Västra Svealand, Patrick Kästel, Transport 6 Värmland, Therese Andersson, Handels 11 Örebro, Thomas Andersson. Ordförande LO-distriktet Örebro och Värmland

För mer information:

Thomas Andersson, ordförande LO-distriktet Örebro och Värmland