020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Örebro och Värmland

Valupptakt 4 april i Kristinehamn

Johan Danielsson

På torsdag den 4 april samlas fackliga kamrater från LO-förbunden i Örebro och Värmland i Kristinehamns Conference Center och gör ett avstamp inför valet till Europaparlamentet. Många frågor som är viktiga på svensk arbetsmarknad för den svenska fackföreningsrörelsen avgörs på Europanivå. Ska de avgöras av arbetarfientliga högerextremister eller arbetarvänliga Socialdemokrater? Framtiden står på spel.

Josefine Krantz från Kumla får priset ”Årets fackliga hjältedåd”

Josefine Krantz

2019 års pris för Årets fackliga hjältedåd tilldelas Josefine Krantz från Kumla, medlem och aktiv i Svenska Målareförbundet, avdelning 6 Svealand. Priset delades ut vid ”Ung-forum”, på Runöskolan, en samling för fackligt aktiva ungdomar från hela landet, den 28 mars.

Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.

Sveriges jämställdshetsbarometer 2019

Stora skillnader i faktisk månadslön i Värmland och Örebro län– arbetarkvinnor tjänar minst En arbetarkvinna i Värmland tjänar 16 028kr och Örebro län 17 160 kr mindre i månaden jämfört med en man i ett tjänstemannayrke. Det visar den sjätte upplagan av LOs rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Nu vill LO se fler reformer för ökad ekonomisk jämställdhet.

Johan Danielsson: Ta tillbaka kontrollen över arbetsmarknaden

Johan Danielsson

Det är dags att ta tillbaka kontrollen över arbetsvillkoren i Europa, säger Johan Danielsson, S-kandidat i valet till Europaparlamentet i maj. Han kritiserar högerpartierna för att inte bry sig om hur vanligt folk har det på jobbet.