Även arbetare ska ha rätt till en rimlig pension!

Den som är utsliten ska få sjukersättning, inte bestraffas med lägre pension.

Om det är något coronakrisen visat är det vilka som får Sverige att gå runt. LO-medlemmarna fyller butiker med varor, kör kollektivtrafiken och levererar posten.

• Det är helt oacceptabelt att de som får samhället att rulla inte ens kan få en pension att leva på, säger Per Lilja, LO-distriktets ordförande.

Arbetarkvinnor får i dag i genomsnitt ut 16 100 kronor i pension före skatt, att jämföra med män i tjänstemannayrken som får ut 33 200 kronor (Jämställdhetsbarometern 2020).Dessutom tvingas den som är utsliten ta ut sin pension i förtid när orken tryter. Resultatet blir ännu lägre pension, livet ut. Många av LO-förbundens medlemmar, som slitit ett långt arbetsliv i fysiskt tunga och mentalt stressande arbeten, riskerar därmed att bli så kallade fattigpensionärer på ålderns höst.

• Många med tunga arbetsuppgifter inom bland annat vården, industrin och på byggen kan inte jobba de sista åren fram till pension. Därför kräver vi att det ska bli lättare att få sjukersättning för den som inte kan jobba i slutet av arbetslivet, säger Per Lilja.

Förutom att se över reglerna för sjukersättning kräver LO också:

Höj pensionsavgifterna. När den nuvarande pensionsreformen kom byggde den dessutom på att pensionsavgifterna skulle höjas. Det genomfördes aldrig. Vi vill att den sammanlagda pensionen (den allmänna och avtalspensionen) ska vara åtminstone 72 procent av lönen.

Avskaffa karensavdraget för gott. Den som är sjuk ska ha råd att stanna hemma från jobbet och inte behöva riskera sin egen och andras hälsa.

Slopa lagen om allmän visstid. Heltid ska vara norm på arbetsmarknaden. Vi behöver trygga anställningar med ett stärkt inflytande över den egna arbetssituationen. Arbetsgivaren måste ta mer ansvar för arbetsanpassning, både förebyggande och rehabiliterande.

Infria regeringens arbetsmiljöstrategi för att göra arbetslivet mer hållbart. Ingen ska bli sjuk av sitt jobb. Alla ska orka, kunna och vilja jobba ett helt arbetsliv.

För mer information:
Per Lilja, ordförande LO-distriktet i Örebro och Värmland