LO-distriktet i Örebro och Värmland önskar God Jul och Gott Nytt år!

Med önskan om en god jul och ett gott nytt år.

Året lider mot sitt slut och när vi ser tillbaka på 2021 så är vi tacksamma över att vi för en kort period hade lättade restriktioner. Detta innebar att vi kunde genomföra ett antal aktiviteter fysiskt och träffas som vi brukar göra och inte bara se varandra på en skärm.

Det är naturligtvis så att en del digitala möten och utbildningar också är bra och kommer att fortsätta vara så. Vi har blivit bra på att utnyttja dom möjligheter som digitala möten ger.
2021 har varit ett händelserikt år. Den globala pandemin pågår fortfarande och nu i slutet av året verkar den dessvärre tagit ny fart. Många av våra medlemmar kämpar och sliter fortfarande i ett mycket tufft läge. Det finns en risk att vissa arbetsgivare väljer att trappa ner på dom skyddsåtgärder som är till för att skyddas mot smitta, här måste vi hjälpas åt att stötta våra skyddsombud som gör ett fantastiskt jobb i en svår tid.
LOs 29e kongress (del 2) genomfördes i Stockholm med behandling av motioner med mera.
Socialdemokraterna genomförde sin kongress i Göteborg och bland annat. valdes Magdalena Andersson som ny partiordförande. Senare valdes hon till ny statsminister och blir därmed den första kvinna i Sverige som har haft det uppdraget. Ett stort steg för jämställdheten, verkligen på tiden.
Detta år är det 100 år sedan allmän och lika rösträtt infördes.

När vi blickar in mot 2022 har vi mycket spännande saker som händer. De allmänna valen i september är det som mest står i fokus, men det är även många förbund som har en avtalsrörelse.
Nu är ni alla värda en riktigt fin och bra jul och nyårshelg, även om det kanske inte riktigt är som det brukar vara. Ta hand om er själva och era närmaste och försök att få lite återhämtning.

Per Lilja, ordförande
God Jul och Gott Nytt År!