LO-distriktets årsmöte 28 april

LO-distriktet genomförde sitt årsmöte onsdagen den 28 april. På mötet genomfördes sedvanliga mötesförhandlingar och val till LO-distriktets styrelse.

Mötet gästades bland annat av LOs andre vice ordförande Lisa Bengtsson och Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfvén.
På mötet blev Emma Brodin, Transport Örebro, omvald till LO-distriktets vice ordförande.

- Jätteroligt att få fortsatt förtroende, jag ser fram emot att få fortsätta arbetet tillsammans med den nyvalda styrelsen, säger Emma Brodin.

Emma Brodin Foto: Justina Öster

Efter LO-distriktets årsmöte består styrelsen av följande ledamöter:

Per Lilja, Handels Örebro, ordförande
Emma Brodin, Transport Örebro, vice ordförande
Conny Andersson, distriktschef, kassör
Stefan Hven, Målarna Svealand, ledamot
Dzeraldina Eriksson, Handels Värmland, ledamot
Linda Bååth, Kommunal Västra Svealand, ledamot
David Andergard, Seko Västra Svealand, ledamot
Stellan Flodman, Fastighets Region Tvärs, ledamot
Daniel Blixt, IF Metall Östra Värmland, ledamot
Meta Fagerström, Musikerna Mälardalen-Småland, suppleant
Tomas Olsson, Byggnads Region Örebro-Värmland, suppleant
Lars-Olov Eriksson, GS Värmland/Dal, suppleant
Inga Vintervärn, IF Metall Örebro län, suppleant
Filka Mitev, Kommunal Västra Svealand, suppleant

Årsmötet antog ett uttalande som publiceras nedan:

Sverige har det senaste året gått igenom en allvarlig kris. Många av våra arbetskamreter har utsatts för allvarlig smitta och många har förlorat sitt arbete. Samtidigt är det LO-förbundens medlemmar som har hållit samhället i gång.

Nu när vi förhoppningsvis snart är igenom pandemin åste Sverige satsa framåt. Vi valda ombud för LO-förbundes medlemmar i Örebro och Värmland kräver en återstart av Sverige, med sikte på trygga jobb och ökad jämlikhet:

• Bekämpa arbetslösheten. 200 000 har varit arbetslösa i mer än tolv månader. De måste få ett jobb, komma i utbildning eller få en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Öka anslagen till arbetsmarknadspolitiken och skrota Centerns privatisering av Arbetsförmedlingen.
  • Återstarta arbetsmarknaden med trygga jobb. De lagförslag om arbetsrätten som regeringen arbetar med måste ta hänsyn till LO-förbundens medlemmar. Tillsvidareanställning på heltid måste bli norm. De otrygga anställningarna, visstider, deltider och hyvling måste kraftigt begränsas.
  • Stärk vården, omsorgen och försäkringssystemen. Öka anslagen till kommuner och regioner. Höj och indexera taket i a-kassan. Reparera sjukförsäkringen. Avskaffa karensavdraget permanent. De som smittats, skadats eller blivit utslitna på jobbet ska inte straffas dubbelt genom att utförsäkras efter 180 dagar. Lagändringar behövs nu, inte om ett och ett halvt år.

LO-förbundens medlemmar kan inte vänta längre. Nu är det dags att gå vidare. Sverige måste återstartas med fokus på trygga jobb och ökad jämlikhet!

För mer information:
Per Lilja, ordförande LO-distriktet i Örebro och Värmland