Öppet brev till dig som är riksdagsledamot för Värmland och Örebro län

Vi vänder oss till dig för att många av våra medlemmar i LO-förbunden har en alltför låg pension.

Lars Forsstedt

Det handlar om människor som sliter ett helt liv men som ändå inte får den trygghet de behöver när de blir äldre. Inte minst gäller det kvinnor. De som ofta tvingats ta ansvar för obetalt hemarbete men som i större i större utsträckning än i andra länder i världen ändå har slitit i arbetslivet till låga löner och dålig arbetsmiljö.

På lång sikt tycker vi att hela pensionssystemet bör stärkas och inbetalningarna öka. Målet bör vara att alla garanteras minst 72 procent av sin slutlön i pension. Men sådana reformer kan ta tid. Därför har regeringen nu lagt fram ett förslag om ett garantitillägg som redan i höst skulle ge en miljon pensionärer 1000 kronor mer i månaden. Många av dessa är medlemmar i ett LO-förbund. Tre av fyra är kvinnor. I

Värmland så skulle 35 962 personer omfattas av höjningen och i Örebro län 28 549 personer.

För oss som företrädare för LO är det svårt att förstå hur någon som tar svenska pensionärers ekonomi på allvar kan rösta emot ett sådant förslag. Det alternativa förslag som M, KD, SD och L har presenterat ger inte i närheten av så mycket pengar i plånboken.

Vi tror egentligen inte att du har någon annan uppfattning än att Sveriges pensionärer behöver ett tillskott så snart som möjligt. Därför hoppas vi att du visar detta i även i handling när garantitillägget kommer upp till omröstning i juni. LO-förbundens pensionärer förtjänar att få veta om de kan räkna med höjd pension i höst eller inte.

David Andergard, ordförande LO-distriktet i Örebro och Värmland

david.andergard@lo.se