Fika för en bättre värld

Anställningsvillkor Hur ser villkoren ut för människorna som plockar vårt kaffe? Fikautmaningen Fairtrade challenge är ett sätt att uppmärksamma kampen för bättre arbetsförhållanden.

Bomullsodlare Tamil Nadu i Indien
Bomullsodlare Tamil Nadu i Indien Foto: Ida Svedlund

Bättre villkor

Svenskarna dricker mest kaffe i världen, tillsammans med finländarna. Sverige är också ett av de länder som importerar flest bananer. Men i många fall är arbetsvillkoren för de anställda dåliga. Kaffe och bananer som har Fairtrade-märkning garanterar att odlare och anställda får högre lön och bättre arbetsmiljö. Men också att barnarbete och diskriminering motverkas och att de anställda har rätt att vara med i facket.:

FairtradeprodukterMånga olika Fairtrade-produkter

Nu för tiden finns ganska många olika Fairtrade-märkta produkter. Förutom kaffe och bananer till exempel rosor, vin, choklad, socker och honung.

Fairtrade challenge

Fairtrade challenge den 16 oktober är ett projekt för att uppmärksamma arbetsvillkor utomlands genom att samlas för en fika, givetvis med Fairtrade-märkta varor på bordet. Förra året deltog 400 000 personer över hela Sverige i fikautmaningen. I år är målet att en halv miljon människor ska vara med.

En del av internationellt fackligt arbete

Svenska LO jobbar aktivt med Fairtrade, som ett sätt att komplettera det internationella fackliga arbetet.

– Vi som konsumenter kan göra viktiga val i vardagen för att bidra till handel på rättvisare villkor och stärka rätten till facklig organisering, säger Susanne Lindberg Elmgren som är utredare på LOs internationella enhet.

En insats för en bättre värld

Att köpa Fairtrade-märkta varor är alltså att göra en insats för en bättre värld. Ett enkelt sätt kan vara att föreslå att Fairtrade-kaffe köps in till jobbet.

Läs om när lantarbetare från Ghana besökte svenska facket på LOs hemsida. https://loblog.lo.se/en-battre-varld/fairtrade-star-bakom-oss/

Läs mer om Fairtrade-märkningen hos Fairtrade i Sverige. www.fairtrade.se

Helena Nilsson Kjellberg