Årliga kampanjen ”Facket på sommarjobbet” är i gång!

Nu startar LOs årliga kampanj ”Facket på sommarjobbet”

Lars Forsstedt

Tidigare år harLO sökt upp sommarjobbande ungdomar på deras arbetsplatser och informerat om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet men givet situationen med Covid -19 har vi i år ställt om till en helt digital kampanj. Kampanjens fokus är i år att göra ungdomar medvetna om att det alltid går att Fråga facket.Unga arbetar ofta under villkor som borde vara helt otänkbara. Varför är det så? Det finns inget bra svar. Kanske är det en gammaldags syn på ungas värde som gör att de blir erbjudna jobb utan både avtal och trygghet. Det vill vi ändra på. Vi står upp för lika villkor – även för unga.

• Alla förtjänar schyssta villkor. Med Fråga facket vill vi hjälpa unga att skapa den trygghet på jobbet som ska vara självklar, säger Robert Roos, ansvarig ombudsman i Örebro och Värmland.
  • Målet är att Fråga facket ska vara lika naturligt att ringa till som att fråga sina föräldrar eller en kompis, säger Robert Roos. Vi vill göra alla unga medvetna om sina rättigheter och ge dem både argument och mod att stå upp för dem.

Sommarjobbare och extrajobbare hör till dem som ofta råkar illa ut på arbetsmarknaden. Oklara arbetsförhållanden, för låga eller helt uteblivna löner, svartjobb och gratis provjobb är bara några svårigheter som ofta drabbar dem. Vanligtvis gör kampanjen arbetsplatsbesök men i år blir den helt digital.

• I år kommer vi att höras i reklam på radion och synas i våra sociala medier, säger Robert Roos. Vi hoppas att vi kommer att nå minst lika många unga som vi brukar göra genom vårt uppsökeri. Läs mer om dina rättigheter på lo.se/ung. Har du frågor eller behöver råd finns vi både på Facebook och på Fråga facket, 020–56 00 56.

För frågor om kampanjen kontakta LO-distriktet:
Robert Roos, ansvarig ombudsman
0586 – 21 95 08 robert.roos@lo.se