Intervju: Varför är det viktigt med skolinformation?

En av LOs grundläggande uppdrag är att ge elever på gymnasiet kunskaper om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Om man vet vad som gäller undviks många svårigheter och det är extra viktigt för den som är ung och ny på jobbet.

Jonas Lindén är skolinformatör och har bidragit till att LO-distriktet har träffat 460 elever under årets första månader.

Facket i skolan
Vår erfarenhet visar att många unga saknar kunskap om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar, vilka rättigheter och skyldigheter arbetstagare har samt vad ett kollektivavtal är. Varför ska man inte jobba svart eller provjobba gratis? Vilka regler gäller för underåriga och till vilken lön?

Varför är det viktigt med skolinformation?
- Skolinformationer gör det möjligt för elever att redan innan de möter arbetslivet få en chans att öka sina kunskaper om hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut, säger Jonas Lindén.

- Under en skolinformation får de bland annat reda på hur arbetsmarknadens parter förhandlar och kommer överens om de regler (Kollektivavtal) som finns. Vi går även in på skillnaden mellan lag och avtal vilket för många är ny kunskap att allt inte regleras via riksdag eller regering. Det är även viktigt att unga får veta medlemskapets värde samt vart de kan vända sig när de kommer ut i arbetslivet. Något som jag ofta möter är exempelvis unga som inte har fått ett anställningsbevis som kan stärka deras anställning när de stött på bekymmer, med skolinformation skulle detta kunna förebyggas.

Vad tycker eleverna om den information de får?
- Vi får ofta väldigt positiv respons av elever som uppskattar att vi informerar om detta, även lärarna visar uppskattning till den kunskapen som förmedlas då detta för många kan verka komplicerat.

Hur är det att vara skolinformatör?
- Att vara skolinformatör är för mig det roligaste och viktigaste arbetet vi gör inom LO. Jag har fått möjlighet att utvecklas som person och lärt mig massor genom alla de erfarenheter jag fått möta genom elever och lärare.

Vill du att vi kommer till din skola? Kontakta vår skolorganisatör Anna-Lena och göra din bokning.
E-post: anna-lena.andersson@lo.se

Fakta om LOs skolinformationer:
Vi kommer gärna ut till gymnasieskolornas studieförberedande program och ger information inför klivet ut i arbetslivet. Vi kan göra det både i form av att hålla klassrumspresentationer, aulaföreläsningar, ha ett informationsbord eller vi kan vara med på exempelvis arbetsmarknadsdagar.
Vi har varit i kontakt med och varit ute på många gymnasieskolor i Örebro och Värmland de senaste åren med någon form av information. Vi kan komma ut till samma gymnasieklass tre år i rad om möjlighet ges. Vi har ett fast upplägg med material och bildspel för respektive årskurs, som bygger på våra erfarenheter av vad ungdomarna vill veta.

Vi följer myndigheternas rekommendationer och genomför skolpresentationer i första hand digitalt. Vi anpassar oss efter era behov och önskemål och har genomfört skolpresentationer via flera olika digitala plattformar. Kontakta oss så hjälps vi åt att sy ihop ett upplägg som passar just er skola!

Allt material baserar sig på våra erfarenheter från en lång tid av uppsökeri och från samtal till vår fackliga hjälptelefon för ungdomar. Vi vet vad ungdomar frågar efter och har satt ihop klassrumspresentationer för varje årskurs. Informationen tar en klasstimme och utförs av en ung, engagerad skolinformatör och är helt kostnadsfri.

Årskurs 1: Jobba - värt att veta inför sommar- och extrajobb
Första året på gymnasiet och för många första gången de sommarjobbar under sommarlovet. Vet du om hur det är att vara i arbetslivet? Har du fått lära dig dina rättigheter och skyldigheter? Detta hjälper vi gärna att berätta om. Saker som exempelvis vilka jobb får man ha vid olika åldrar, vilken lön du ska ha, skatt, semesterersättning, jämkning. Vad är skillnaden att jobba vitt eller svart? Om vad det är för skillnad mellan att vara trygg och helt oskyddad på jobbet. Vilket avtal, anställningsbevis och vilka lagar finns för den som arbetar. Ja, detta är lite av det som kommer upp under den första informationsträffen.

Årskurs 2: Kollektivavtalet
(Förutsätter att man fått information i årskurs 1. Annars kör vi deras presentation även för 2:orna men med ett litet inslag av kollektivavtalets värde).
För årskurs 2 fördjupar vi informationen och pratar om vad ett kollektivavtal är och vad det innebär. Vi berättar också om vad facket är och hur vi organiserar oss utifrån yrkesgrupper.
Vi tar upp exempelvis rätten till paus, bra arbetsmiljö, skyddskläder och försäkringar. Vi diskuterar arbetsmarknadsmodellen som vi har i Sverige.

Årskurs 3: Medlemskapet
(Förutsätter att man fått information i årskurs 1 och årskurs 2. Annars kör vi en variant med inslag av årskurs 2: Kollektivavtalet).
Vad händer efter skolan, tankar om hur det ska kunna bli roligare att jobba, hur får man jobb? Arbetsintyg - erfarenhet är ett plus när du söker jobb. Hur söka jobb och vara beredd: personligt brev, cv, betyg och intyg. Det som återigen är viktigt att ha med sig i arbetslivet är att aldrig jobba gratis eller svart, i detta fall finns ingen säkerhet alls. Vi pratar om vikten av anställningsbevis, kollektivavtal och lönebesked. Tyvärr är det svårt för många unga att få jobb och en fast anställning och därför pratar vi också lite om a-kassan.