Josefine Krantz från Kumla får priset ”Årets fackliga hjältedåd”

2019 års pris för Årets fackliga hjältedåd tilldelas Josefine Krantz från Kumla, medlem och aktiv i Svenska Målareförbundet, avdelning 6 Svealand. Priset delades ut vid ”Ung-forum”, på Runöskolan, en samling för fackligt aktiva ungdomar från hela landet, den 28 mars.

Isabelle Ljungberg

Betydande insats för facket
Varje år delar LO Ung på nationell nivå ut ett pris till en person eller grupp som gjort en betydande insats inom fackföreningsrörelsen. Josefin får utmärkelsen bland annat för att sin kamp för ett jämställt Målareförbund och fler jämställda arbetsplatser. Bland annat ser vi henne från regionalt perspektiv i uppdrag som talesperson för målarnas kvinnliga nätverk MIRA både nationellt och regionalt. Josefin är också handledare i utbildningar som LO-distriktet håller t.ex. ”Om feminism” och ”Om främlingsfientlighet”.
- Josefine Krantz är en mycket värdig vinnare. Med sitt mod och engagemang, för fackliga frågor och allas lika värde och rätt, är hon en stor inspirationskälla för många, säger LOs ungsekreterare Josefin Johansson.

Juryns motivering till Årets fackliga hjältedåd 2019
"Josefine har genom sitt aktiva arbete för att rättfärdiga ett jämställt Målareförbund och fler jämställda arbetsplatser, bidragit till ett ökat medvetande hos förbundets gemensamma medlemskår. Att aldrig vara tyst – att bara tala. Att aldrig sitta still – bara vara aktiv, verkar vara Josefines drivkraft. Hennes tilltro och attityd bidrar varje dag till förbättringar och för sitt hårda arbete har hon bland annat utsetts till nationell talesperson för MIRA i målareförbundet samt utnämnts till vice ordförande i Europeiska Bygg och Träfederationens kvinnokommitté. Josefine har en vilja och en stark förmåga att få med andra i det fackliga arbetet. Hennes arbete sker många gånger i det fördolda, men nu behöver det lyftas till ytan då hennes insatser inte tar slut, utan bara fortsätter framåt."

För mer information:
Robert Roos, Ombudsman LO-distriktet i Örebro och Värmland