Årliga uppsökeriet ”Facket på sommarjobbet” drar i gång!

Måndagen den 27 juni startar LOs årliga kampanj ”Facket på sommarjobbet”.

Lars Forsstedt

Under kampanjen söker LO upp sommarjobbande ungdomar på deras arbetsplatser och informerar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Kampanjen går under namnet ”Koll på jobbet”.

Oavsett om du har jobbat ett tag eller är en av de 100 000 unga som kliver in på arbetsmarknaden varje år, finns vi på LO här för att guida och stötta dig som undrar över något. - Att få sitt första jobb är både superkul och kanske lite läskigt, säger Niclas Helander, kampanjledare för Facket på sommarjobbet i Örebro och Värmland.

- Med kampanjen ”Koll på jobbet” ger vi unga information om bra och viktiga grejer att hålla koll på när du jobbar, fortsätter Niclas. Ibland dyker det upp problem på en arbetsplats. Det kan vara allt från att en arbetsgivare beter sig illa, till en kollega som skadat sig eller löner som inte betalats ut på rätt sätt. Vad det än gäller kan du alltid kontakta LO.

- Vi hoppas såklart att jobbet ska vara en plats där du ska trivas och utvecklas. Men om det skulle uppstå problem, oavsett om det är något allvarligt eller en magkänsla som säger att något inte stämmer, finns vi här för att ge råd och stöd. Vi har koll på dina rättigheter och ställer alltid upp om du behöver det, säger Niclas Helander.

Läs mer om grejer att hålla koll på när du jobbar på kollajobbet.lo.se. Har du frågor eller behöver råd finns vi på vår hjälptelefon, 020–56 00 56.

För frågor, kontakta LO-distriktets kampanjledare:

Niclas Helander
niclas.helander@lo.se

Datum och orter för Facket på sommarjobbet v 26 och v 27 i Örebro län och Värmlands län 2022:

Vecka 26
27 juni Utbildningsdag i Karlskoga, samtliga uppsökare