Årliga uppsökeriet ”Koll på jobbet” drar i gång!

Den 24 juni startar LOs årliga sommarkampanj ”Koll på jobbet”. Under kampanjen söker LO upp sommarjobbande ungdomar på deras arbetsplatser och informerar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet.

Lars Forsstedt

Oavsett om du har jobbat ett tag eller är en av de 100 000 unga som kliver in på arbetsmarknaden varje år, finns LO för att guida och stötta dig som undrar över något. LOs sommarkampanj ”Koll på jobbet” ska ge unga och andra nya på arbetsmarknaden de bästa förutsättningarna för ett bra arbetsliv.

- Att få sitt första jobb är både superkul och kanske lite nervöst, säger Morgan Gustafsson, kampanjledare för Facket på sommarjobbet i Örebro län.

- Med sommarkampanjen ”Koll på jobbet” ger vi unga information om bra och viktiga grejer att hålla koll på när du jobbar, fortsätter Morgan.

Ibland dyker det upp problem på en arbetsplats. Det kan vara allt från att en arbetsgivare beter sig illa, till en kollega som skadat sig eller löner som inte betalats ut på rätt sätt. Vad det än gäller kan du alltid kontakta LO.

- Vi hoppas såklart att jobbet ska vara en plats där du ska trivas och utvecklas. Men om det skulle uppstå problem, oavsett om det är något allvarligt eller en magkänsla som säger att något inte stämmer, finns vi här för att ge råd och stöd. Vi har koll på dina rättigheter och ställer alltid upp om du behöver det, säger Lisa Hager, kampanjledare för Facket på sommarjobbet i Värmland.

Under v. 26 och 27 besöker LO-distriktet arbetsplatser där många unga jobbar och det anordnas utåtriktade aktiviteter. Unga fackligt aktiva ska vara tillgängliga för att svara på frågor och ge tips så att de som är nya på jobbet har koll på vad som gäller. Det kan handla om lön, arbetstider, arbetsmiljö, semester, anställningsformer, försäkringar eller annat innehåll i kollektivavtal.

Läs mer om grejer att hålla koll på när du jobbar på lo.se/kollpajobbet. Har du frågor eller behöver råd finns vi på vår hjälptelefon, 020–56 00 56.

Datum och orter för Facket på sommarjobbet v 26 och v 27 i Örebro län och Värmlands län:

24 juni           Utbildningsdag i Karlskoga för samtliga uppsökare.

Örebro län                                                          Värmland

Hagfors, Munkfors

5 juli

Karlstad, Forshaga

Media är välkomna att besöka utbildningsdagen och/eller följa med uppsökarna en eller flera dagar eller del av dag. Kontakta kampanjledaren för att boka möte.

Kampanjledare Örebro län:
Morgan Gustafsson