Med anledning av krisen på svensk arbetsmarknad och regeringens åtgärder

Coronaviruset utsätter hela vårt land för hårda påfrestningar. Dessa påfrestningar och de kostnader de för med sig måste bäras solidariskt. LO förbundens medlemmar ska inte betala med sina jobb och sin trygghet. Coronakrisen är också en arbetsmarknadskris. Enbart inom LO-distriktet har 391 personer varslats om uppsägning under mars månad. För många som har de mest otrygga anställningarna innebar tvärniten att de redan nu slungats ut i osäkerhet.

Nu behövs trygghet. Nu behövs den svenska modellen och den har redan börjat leverera. Vi har till exempel snabbt fått till stånd ett system för korttidspermitteringar men det behöver byggas ut. Staten måste ta en större del av lönekostnaden så att människor slipper att sägas upp, säger Per Lilja, ordförande för LO-distriktet i Örebro och Värmland.

Det behövs dock fler uthålliga insatser för att komma igenom krisen. Insatser som ger trygghet åt arbetstagare. Det är därför glädjande åtgärder som regeringen har presenterat idag, 30 mars. Det är åtgärder som tar ett stort kliv i rätt riktning för att stärka tryggheten för vanligt folk.

Regeringen har lyssnat på LOs krav och höjt både taket och grundbeloppet i a-kassan, samt gjort det enklare att gå med. Därtill får Arbetsförmedlingen mer resurser. Det är åtgärder som vi krävt länge men som blir ännu viktigare i denna kris, säger Per Lilja. Jag uppmana nu alla som inte är medlemmar i A-kassan att bli det och det innan mars är slut, då tillgodoräknas även mars månad.

LO-distriktet föreslår att regionerna nu samlar arbetsmarknadens parter och inventerar vilken kompetens arbetskraften behöver de närmaste åren. Det är dags att sätta spaden i marken och anordna utbildningar för att säkra den kompentensen. Även vanliga löntagare måste klara sig när samhället utsätts för stora påfrestning. De påfrestningar vi nu utsätts för måste vi möta tillsammans. Trygghet för vanligt folk är trygghet för Sverige.

För ytterligare kontakt:

Per Lilja, ordförande LO-distriktet i Örebro och Värmland 073-590 59 80