Pressträff idag om schyssta villkor och kollektivavtal vid offentliga upphandlingar i Värmland

LO-distriktet i Örebro och Värmland och Socialdemokraterna har fört diskussioner om och landat i en överenskommelse om att ställa krav på kollektivavtalet för att garantera arbetstagarna schyssta villkor.

Offentliga upphandlingar omsätter mycket stora belopp och har stor påverkan på arbetsmarknaden även i övrigt. Därför är det viktigt att just där gå före och visa vägen. LO-distriktet är mycket glada över att vi kommit överens om detta och ser att det kommer att påverka arbetstagarna i Värmland positivt och ha långsiktig verkan. Dagens överenskommelse står alla Socialdemokratiska Kommunal- och Regionrådskandidater i Värmland bakom, något som varit nödvändigt för att det skall få genomslag i kommunernas verksamhet.
Närmare presentation av innehållet kommer att göras på pressträffen där LO-distriktets Ordförande Per Lilja och Åsa Johansson Ordförande för Socialdemokraterna i Värmland medverkar tillsammans med flertalet av de Socialdemokratiska kandidaterna till ordförande i Kommun- och Landstingsstyrelserna.

För mer information:
Per Lilja, ordförande LO-distriktet Örebro och Värmland