Sjukförsäkringen är trasig och måste repareras

För två år sedan tillsatte regeringen en utredning om sjukförsäkringen under ledning av Claes Jansson. Regeringen har nu mottagit utredningen och LO välkomnar förslagen som regeringens utredare har lagt fram.

Coronaviruset har lett till ett kraftigt ökat antal sjukskrivningar och värre kommer det att bli. Försäkringskassan beräknar att kostnaderna för bland annat sjuklön under 2020 kommer öka med tio miljarder.

• I det här läget är det extra angeläget att sjukförsäkringen fungerar rättssäkert och ger trygghet åt den som blir sjuk, säger Per Lilja, ordförande för LO-distriktet i Örebro och Värmland.

På grund av ett antal politiska beslut, alltifrån alliansregeringens borttagande av den bortre tidsgränsen till den rödgröna regeringens siffersatta mål, har många, inte minst LO-medlemmar, tvingats jobba trots att de är sjuka. Nu har regeringens utredare lagt fram en rad förslag som tar rejäla steg i rätt riktning för att reparera sjukförsäkringen.

• Det tycker vi som jobbar fackligt är väldigt bra. Särskilt viktigt är att Försäkringskassans prövning mot låtsasjobb föreslås upphöra, säger Per Lilja.
  • Det är hög tid att politikerna ser sanningen i vitögat, vi kommer inte att ha färre sjukskrivningar till följd av coronaviruset, snarare fler. Regeringen måste därför gå vidare med en ny lagstiftning till riksdagen och det snarast. Sjukförsäkringen är i stort behov av reparation, säger Per Lilja.

För ytterligare information kontakta:

Per Lilja, ordförande LO-distriktet i Örebro och Värmland

Camilla Andersson, ombudsman