Facket besöker ungdomar på sommarjobbet

Arbetsmarknad Måndag 26 juni startade LOs årliga kampanj ”Facket på sommarjobbet”. Under kampanjen söker LO upp sommarjobbande ungdomar på deras arbetsplatser och informerar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Förra året besökte LO-distriktet i Örebro och Värmland närmare 1400 arbetsplatser och genomförde omkring 4000 samtal.

– I år hoppas vi träffa minst lika många unga och informera dem om deras rättigheter och skyldigheter på jobbet, säger Henrik W Pettersson kampanjansvarig på LO-distriktet Örebro och Värmland.

Sommarjobbare och extrajobbare hör till dem som ofta råkar illa ut på arbetsmarknaden. Oklara arbetsförhållanden, för låga eller helt uteblivna löner, svartjobb och gratis provjobb är bara några svårigheter som ofta drabbar dem.
– Vi har alla samma rättigheter på jobbet. Det är inte okej att ha sämre villkor bara för att man är ung och inte etablerad på arbetsmarknaden, säger Henrik W Pettersson.

Så som arbetsmarknaden har utvecklats har dessutom lett till att många unga är beredda att acceptera dåliga arbetsvillkor, vilket LO ser mycket allvarligt på.
– Vi har sett att det finns en stor okunskap bland unga när det kommer till rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden, vilket ibland leder till att unga utnyttjas av arbetsgivare. Genom att vara ute och träffa unga kan vi ge dem bättre förutsättningar att klara sig i arbetslivet, fortsätter Henrik.

En viktig del av LOs sommarkampanj är ”Fackets hjälptelefon”. Dit kan alla ringa och det är helt gratis. Telefonnumret är 020 – 56 00 56 och hjälptelefonen är öppen vardagar mellan 9:00 och 18:00. Det går också bra att ställa en fråga på LO/UNGs hemsida lo.se/ung.

Vanliga frågor till hjälptelefonen är hur mycket man kan begära i lön, vad man gör om lönen inte betalas ut och om man är skyldig att acceptera så kallade solskensavtal – när man bara har arbete de dagar solen skiner, i glasskiosker exempelvis.

För frågor kontakta respektive kampanjledare:

Kampanjledare Örebro: André Schwenk, 070-539 75 57
Kampanjledare Värmland: Henrik W Pettersson, 070-547 15 60

Robert Roos, ansvarig ombudsman LO-distriktet Örebro och Värmland,
0586-21 95 08, robert.roos@lo.se

Under kampanjen besöker vi följande orter:

Örebro v. 26

26 juni Askersund, Laxå