Nominera till årets fackliga hjältedåd 2021

Vem eller vilka har utfört ett fackligt hjältedåd det senaste året? Nu är det dags att nominera någon du känner till Årets fackliga hjältedåd 2021.

Årets fackliga hjältedåd är en utmärkelse som delas ut till en grupp eller en person som gjort en betydande insats inom facket det senaste året. Foto: Lars Forsstedt

Årets fackliga hjältedåd

Våra unga fackliga företrädare gör dagligen skillnad på arbetsplatser, i människors vardag och samhället i stort. Vi vill lyfta fram dessa insatser genom att dela ut utmärkelsen Årets fackliga hjältedåd där vi uppmärksammar en speciell insats under det gångna året lite extra.

Årets fackliga hjältedåd är en utmärkelse som delas ut till en grupp eller en person som gjort en betydande insats inom facket det senaste året. Kriterier för utmärkelsen är att gruppen eller personen varit aktiva inom något av LO-förbunden och är under 30 år. Vem som helst kan skicka in en nominering.

Nomineringstiden pågår till den 30 april då en jury startar sitt arbete med att utse finalister och en vinnare. Finalisterna kommer att uppmärksammas i förväg och vinnaren tillkännages på LOs Ungforum den 26-27 maj 2021.

Nominera du också! Nomineringsformulär hittar du här

Tidigare pristagare

2020 - Emil Thyr, Kommunal. För sin kamp när Socialdemokraterna i Nordanstigs kommun valde att lägga ut hemtjänsten på privata aktörer.

2019 - Josefine Krantz, Målarna. För sitt engagemang och insatser inom jämställdhetsfrågor inom Målarna och Europeiska Bygg och Träfederationens kvinnokommitté.

2017 - Maria Lövgren, Handels. För sitt engagemang på sin arbetsplats Zara, i Malmö.

2016 - Claes Thim, Elektrikerna. För sina insatser i samband med att arbetsmiljön på Mall of Scandinavia visade sig farlig för de som arbetade med att det gigantiska köpcentret skulle stå klart.

2015 - Aidan Gribble och Erik Jansson, Byggnads. För sitt sätt att lyckas förena sina kamrater för bättre villkor för eleverna på sin gymnasieskola.

2014 - Mathias Westbrand Emilsson, Hotell- och restaurangfacket. För sitt mod att säga ifrån offentligt mot en arbetsgivare som ville få honom att ”provjobba” utan lön.

2013 - Logentklubben, Transport. För sitt arbete med att organisera bemanningsanställda.

2012 - Katja Ojanne, Hotell- och restaurangfacket. För att ha lyckats få alla anställda på sin arbetsplats att gå med i facket.

2011 - Matilda Olofsson, Kommunal. För sitt engagemang kring skolpresentationer, medlemsvärvning och fackliga samtal med unga.

2009 - Reband Raza, Handels. För sitt enorma arbete med att integrera, informera och engagera olika invandrargrupper i fackföreningsrörelsen.